לאתר להקת מחול בת-שבע English   |
סיפורים - ״כוריאוגרף של מתח״
״כוריאוגרף של מתח״


צבי אבני, מלחין, עין דור 1970, פסיעות ביחד ולחוד 1971, אפיזודות ליריות 1972, לנוכח הירח המלא 1972, הרהורים על במה פתוחה 1978.

"פוסטל ואפרתי פנו אלי לכתוב את המוסיקה לעין דור, יצא לי לעבוד עם הרבה כוריאוגרפים ואפרתי היה מהממוקדים ביותר. הוא כאילו ידע את המוסיקה ורצה לעשות אותה לבד. המוסיקה הייתה מבוססת על הסיפור התנ"כי. היו לו רעיונות וניהלנו שיחות ואז החל תהליך כתיבת המוסיקה. אפרתי תיאר מהות, אוירה. למשל, מתח, בהתחלה כששאול הולך לבעלת האוב, ואז המוסיקה נבנית כדי שאפשר יהיה לבטא את המתח במחול, או ליריות, או הפתעה. הוא היה בונה את הפרקים בסדר מסוים ומכתיב משכים מדויקים: 2-3 דקות עם תנועה דחוסה ואינטנסיבית, 2-3 דק' יותר שחרור ורוגע, פה יש פתאום סימן שאלה, ותחושה של חוסר וודאות מה יקרה. תחושה של משהו שקט שמתרחש מאחורי הקלעים.
ליצירה עין דור השתמשתי ברביעיית מיתרים, כלי נשיפה, וכמה כלי הקשה. אפרתי היה בהקלטה, הנגנים היו מהפילהרמונית וההקלטה הייתה בהיכל התרבות. אחד הקטעים, בערך 4-5 דקות, לא תאם לדימוי של אפרתי ואני כתבתי אותו מחדש והעבודה על הכוריאוגרפיה התחילה אחרי שהמוסיקה הוקלטה. אפרתי הוא כוריאוגרף של מתח, ניגודים וציפיות. עין דור הוא ריקוד אילוסטרטיבי, ריקוד דרמטי, ביטוי למלים, לסיפור ולמצב פסיכולוגי.
אני זוכר שקיבלתי תשלום הוגן, חד פעמי. אני חושב שהיה חוזה, אבל לא היו תמלוגים, רק כשיש חוזה מיוחד מקבלים תמלוגים אבל הזכויות המוסיקה הן שלי. לפעמים כשכותבים מוסיקה למחול ללהקה יש שנתיים בלעדיות ואז הזכויות חוזרות למוסיקאי. למיטב ידיעתי אקו"ם כבר לא מסכימים שימכרו זכויות לכל החיים".