לאתר להקת מחול בת-שבע English   |

אנשים

א
/
ב
/
ג
/
ד
/
ה
/
ו
/
ז
/
ח
/
ט
/
י
/
כ
/
ל
/
מ
/
נ
/
ס
/
ע
/
פ
/
צ
/
ק
/
ר
/
ש
/
ת
/

ראלף (רפאל) אירווין גולדמן

ראלף (רפאל) אירווין גולדמן (2014-1914)


מייסד ארגון ג'וינט ישראל וממנהיגיה של הקהילה היהודית בארצות הברית ובעולם. נולד בלחוביץ', אוקראינה. היגר עם משפחתו לארצות הברית בגיל 11. ב-1937 סיים את לימודיו באוניברסיטת הרווארד ובאותה שנה קיבל מלגה מארגון "אבוקה" ובעזרתה הגיע לישראל. גר בקיבוץ עין השופט, היה שותף להקמתו של קיבוץ חניתה ולמד באוניברסיטה העברית בירושלים. כשחזר לארצות הברית החל להתמחות בתחום העבודה הסוציאלית והעבודה הקהילתית. בזמן מלחמת העולם השנייה שירת בצבא האמריקאי ולחם בצרפת ובגרמניה.
גולדמן היה פעיל בסיוע להקמתה של מדינת ישראל דרך גיוס כוח אדם, הקמת תחנת רדיו ופעולות רכש. בשנים 1957-1953 היה לעוזרו של דוד בן-גוריון ולנציגו בארצות הברית. בשנים 1988-1976 כיהן גולדמן כמנהל הכללי של ארגון הג'וינט העולמי וביסס את נוכחות הארגון במזרח אירופה, בברית המועצות, ובאתיופיה.
בתחום החברה והתרבות היה גולדמן מהוגי החברה למתנ"סים וממקימיה. עוד היה מהוגי הרעיון להפצת המרכזים הקהילתיים בישראל ושותף לכינון קרן החינוך הישראלית שהקימה גני ילדים ובתי ספר בפריפריה. נמנה עם מייסדי מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל ומכון ברוקדייל למחקר חברתי יישומי. היה ממייסדי הקרן לירושלים וחבר ההנהלה הציבורית של תיאטרון הבימה. גולדמן היה יו"ר הוועדה הציבורית שהוקמה בנובמבר 1974 לבדיקת התכנות איחוד להקות בת-שבע ובת-דור. הוועדה בראשותו המליצה לפרק את האגודה המשותפת ולאפשר ללהקת בת-שבע להתקיים כלהקה עצמאית הנתמכת על ידי משרד החינוך והתרבות וקרן תרבות אמריקה-ישראל. גולדמן היה חבר המועצה הציבורית הראשונה של להקת בת-שבע.
ב-2003 הוענק לגולדמן פרס טדי קולק כהוקרה על מפעל חייו וביום העצמאות ה-60 למדינת ישראל נבחר להדליק משואה בטקס בהר הרצל.


רלף גולדמן נפטר בשנת 2014 בירושלים והוא בן 100.