לאתר להקת מחול בת-שבע English   |

אנשים

א
/
ב
/
ג
/
ד
/
ה
/
ו
/
ז
/
ח
/
ט
/
י
/
כ
/
ל
/
מ
/
נ
/
ס
/
ע
/
פ
/
צ
/
ק
/
ר
/
ש
/
ת
/

קאי (סלינג) לוטמן

קאי לוטמן (סלינג) (2005-1935)

 

רקדן, כוריאוגרף, מנהל אמנותי ומורה. נולד בשטוקהולם למשפחה יהודית שברחה מפולין. בגיל 13 החל ללמוד בבית הספר לבלט של האופרה המלכותית בשטוקהולם ועם סיום לימודיו הצטרף ללהקת הבלט של האופרה המלכותית. ב-1958 יצא לסיור הופעות בברית המועצות עם הרקדנית מריאן אורלנדו, וב-1959 שב ללהקה בשטוקהולם, ובה רקד כסולן עד 1969. ב-1960 יצא לוטמן להשתלמות בת חצי שנה בבית הספר של בלט הקירוב בלנינגרד אצל אלכסנדר פושקין. לאחר תקופת ההשתלמות בבלט קירוב, היום המרינסקי בסט. פטרסבורג, חזר שוב לשטוקהולם, ומשם נסע ב-1961 לניו-יורק ורקד כרקדן אורח בלהקת תיאטרון הבלט האמריקאי (ABT) עד לשנת 1962. בשנים 1963-1962 רקד בלהקת הבלט האוסטרלי של פגי ואן פראה. עד 1967 נע לוטמן בין אירופה, ניו-יורק ואוסטרליה ורקד חליפות עם ABT, הבלט האוסטרלי ובלט האופרה של שטוקהולם.

לוטמן הגיע לביקור קצר בישראל ב-1964, וב-1968 החליט לעלות לארץ בעקבות ידידתו ליה שוברט, מייסדת ומנהלת האקדמיה לבלט בשטוקהולם שהיגרה לארץ כשנה לפניו. לוטמן ושוברט הקימו, בסיוע הפיצויים שקיבל מהבלט השוודי, את המכון לאמנות המחול בבית רוטשילד בחיפה, שבו היו בית ספר ולהקת בימת הרקדנים, וכן את בלט פיקולו חיפה שפעל תקופה קצרה. בית הספר נחל הצלחה מקצועית בקרב רקדנים ומורים מהארץ ומהעולם, כמו קנת גוסטבסון, ג'ין היל סאגאן, לינדה רבין, ג'ף פיליפס, לינדה הודס ואהוד בן-דוד.
ב-1971 הוזמן לוטמן ללמד בלט בלהקת בת-שבע. ב-1973, לאחר התפטרותה של לינדה רבין, מונה למנהל החזרות של הלהקה. לוטמן פעל בתפקיד עד 1974, אז מונה למנהל האמנותי של הלהקה במקומו של וויליאם לותר. בשנה הראשונה ניהל בשיתוף עם לינדה הודס ובהמשך היה מנהל אמנותי יחיד, תפקיד שמילא עד 1977. בתקופתו הוזמנו ללהקה אנה סוקולוב, אושרה אלקיים-רונן, ג'ון באטלר ומרתה גרהם שיצרה את חלום, הכוריאוגרפיה המקורית היחידה שיצרה עבור הלהקה. לוטמן היה המנהל האמנותי בתקופת המעבר מחסותה של בת-שבע דה רוטשילד להיותה להקה עצמאית נתמכת משרד החינוך והתרבות וקרן לתרבות אמריקה- ישראל.
לאחר פרישתו מבת-שבע לימד בלהקה הקיבוצית בגעתון, בבית הספר בת-דור ובמרכז למחול בחיפה.
בשנת 1984 עזבה ליה שוברט את ישראל, ולוטמן שב לחיפה לנהל את המרכז למחול ופעל בו עד לסגירתו ב-1998.


קאי לוטמן הלך לעולמו ב-2005.