לאתר להקת מחול בת-שבע English   |

אנשים

א
/
ב
/
ג
/
ד
/
ה
/
ו
/
ז
/
ח
/
ט
/
י
/
כ
/
ל
/
מ
/
נ
/
ס
/
ע
/
פ
/
צ
/
ק
/
ר
/
ש
/
ת
/

אליסה מונטה

אליסה מונטה (1946- )


רקדנית וכוריאוגרפית. ילידת ברוקלין, ניו-יורק. החלה לרקוד ב-1955 אצל ולדימיר דוֹקוּדוֹבסקי, ומאוחר יותר בבית הספר לבלט אמריקאי. הופיעה לראשונה ב-1957 במחזמר קרוסלה בברודוויי עם אגנס דה מיל. בהמשך הופיעה כרקדנית אורחת אצל כוריאוגרפים שונים, בהם מרי אנתוני ופרל לאנג, שללהקתה הצטרפה ב-1968. ב-1972 הופיעה עם לאר לוּבּוֹביץ והיתה חברה בבלט-אטיוד ובלהקת מורס דונלדסון. ב-1974 הצטרפה מונטה ללהקת מרתה גרהם ורקדה ברבים מריקודיה, לרבות דיאלוג מלאכי וקליטמנסטרה. ב-1977 הזמין אותה מוזס פנדלטון להצטרף לעונת 78'-77' של תיאטרון מחול פּילוֹבּוֹלוּס. עם פילובולוס התנסתה לראשונה בעבודה כוריאוגרפית ביצירה מולי לא מתה (1977). ב-1979 יצרה לראשונה יצירה עצמאית, דריכה (Treading) במסגרת סדנה בלהקת גרהם. את יצירתה זו יצרה בשיתוף עם רקדן הלהקה דיוויד בראון, שלו נישאה מאוחר יותר. היצירה הופיעה ברחבי ניו-יורק וזכתה להערכת המבקרים.
ב-1981 הקימה מונטה את להקת המחול אליסה מונטה (EMD). בן זוגה דיוויד בראון היה למנהלה האמנותי. מונטה יצרה עבורה את פּל-מֵל (1981) ואת אנימה (1982). במקביל יצרה עבור להקת אלווין איילי את חזירים ודגים (1982), שאותו רקדה מאוחר יותר גם להקת בת-שבע. ריקוד זה סייע להעלות את קרנה של מונטה ככוריאוגרפית מובילה. EMD הוכתרה כלהקת המחול הטובה ביותר בפסטיבל המחול בפריז 1982. בראון החל גם הוא ליצור עבור הלהקה, וב-1998 שינתה הלהקה את שמה ללהקת מונטה/בראון. ב-2002 התרגשו מונטה ובראון והלהקה נקראה שוב להקת אליסה מונטה (EMD).
במקביל לפועלה בלהקתה, עבדה מונטה עבור להקות רבות אחרות ברחבי העולם שרקדו את ריקודיה ובהן בלט בוסטון, בלט סן-פרנסיסקו, לה גראן בלט קנדיין, בלט גוּלבֶּנקיאן מפורטוגל, בלט לה סקאלה, פילדאנקו, תיאטרון הבלט השחור מדאלאס, תיאטרון-מחול צפון קרוליינה, תיאטרון מחול PACT בדרום אפריקה ולהקת בת-שבע. להקת בת-שבע רקדה את יצירותיה זמן חלום (1989) וכאמור את חזירים ודגים (1991).
מונטה הודיעה לאחרונה כי תפרוש מניהול להקתה בשנת 2016, וכי תחתיה תמונה טיפני ריאה-פישר.