לאתר להקת מחול בת-שבע English   |

אנשים

א
/
ב
/
ג
/
ד
/
ה
/
ו
/
ז
/
ח
/
ט
/
י
/
כ
/
ל
/
מ
/
נ
/
ס
/
ע
/
פ
/
צ
/
ק
/
ר
/
ש
/
ת
/

רות האריס

רות האריס (1971-1911)


רקדנית, בלט מאסטר ויועצת הפקות. נולדה בברלין למשפחה יהודית חרדית. החלה לרקוד כילדה בסטודיו של יבגניה אדוארדובה, שם למדה כ-11 שנים. בהמשך עבדה כאסיסטנטית למורה והופיעה עם להקת אדוארדובה בברלין וברחבי אירופה. נוסף לכך למדה גם עם מקס ריינהרט. ב-1932, ערב עליית הנאצים לשלטון, עזבה האריס את ברלין ועברה לפריז, שם הופיעה לצדו של סרז' ליפאר באופרה של פריז והשתתפה בסיבוב הופעות בריו דה-ז'נרו. מאוחר יותר הצטרפה ללהקת הבלט של קורט יוס, כרקדנית וכמורה.
עם פרוץ מלחמת העולם השנייה היגרה האריס עם בעלה לארצות הברית ורקדה בעיקר במועדוני לילה. מאוחר יותר הצטרפה כמורה לבלט בסדנת התיאטרון של אירווין פיסקטור, שם לימדה בין היתר את טוני קרטיס, הארי בלפונטה ורוד סטייגר. אז גם החלה לעבוד ככוריאוגרפית לתיאטרון.
בשנת 1950 הגיעה לראשונה לארץ לביקור משפחתי, וב-1952 עלתה לישראל. עבדה כמורה בסטודיו של מִיה ארבָּטוֹבה והופיעה כרקדנית בשתי הצגות, עד שהחליטה לפרוש מריקוד ולהתמסר להוראה ולכוריאוגרפיה. ב-1964, עם ייסודה של להקת בת-שבע, הוזמנה להצטרף לצוות האמנותי כבלט מאסטר וכיועצת לענייני הפקה. ב-1966 החליטה הברונית בת-שבע דה רוטשילד לסיים את העסקתה של האריס בלהקה, על רקע חילוקי דעות. האריס המשיכה ללמד מחול ולעבוד בקולנוע ובתיאטרון ככוריאוגרפית ואף כשחקנית.


רות האריס נפטרה ב-1971. היא ציוותה את גופתה למדע.

צילום: אריק דיכנה