לשמור בהווה בשביל העתיד
הנחיות תיעוד מחול נוסחו בפרויקט הקמת ארכיון בת-שבע בשיתוף עם הארכיון הישראלי למחול בבית אריאלה. ניסוח הנחיות התיעוד היה אחת מגולות הכותרת של הפרויקט, והיו תשתית לתיעוד בפרויקטים משמעותיים נוספים של תיעוד מחול בישראל: פרויקט האוסף הלאומי הדיגיטלי של אוספי מחול בספרייה הלאומית בשנים 2020-2016 שתיעד 50 אוספי מחול היסטוריים שנידונו לשיכחה, וכן בפרויקט הפקדת ארכיוני מחול של כוריאוגרפים עכשוויים בישראל המתנהל בארכיון הישראלי למחול מאז דצמבר 2024. הפעילות יוצאת הדופן בהיקפה של שדה המחול בישראל זוכה בארכיונים אלו לא רק לתיעוד ושימור, אלא ליצירת הקשרים תרבותיים, היסטוריים, חברתיים ופוליטיים מקומיים ובינלאומיים. הנחיות התיעוד מאפשרות לכל יוצרי וגופי המחול בישראל לאמץ גישה של עשייה תרבותית, שמקנה ערך לכל פעילות שמתקיימת בשדה ומצטברת לגוף ידע חסר תקדים.
הנחיות תיעוד מחול
בשיתוף הארכיון הישראלי למחול בית אריאלה ובאדיבות להקת מחול בת-שבע.
תיעוד ושימור תיקי הפקה של יצירות מחול נועדו לעבודה מקצועית תקינה לטווח רחוק, ליצירה של תערוכות, סרטים וספרים, וכן לטובת הציבור, כתשתית להוראה ולמחקר מחול בישראל.
תיעוד הפקה נועד לשימור מקיף של כלל המסמכים הנוגעים להפקה: דיגיטליים ופיזיים.
תיק תיעוד (דיגיטלי)
לכל מופע ייפתח תיק תיעוד נפרד אליו יועלו חומרי הפקה, תוכן ותקשורת.
הפקדה בארכיון הישראלי למחול בבית אריאלה
חומרים המופקדים בארכיון הישראלי למחול בבית אריאלה נשמרים על שרת הארכיון ובמחסני הארכיון בסטנדרטים בינלאומיים המקובלים בארכיונים בעולם. החומרים המופקדים מיועדים לקהל רחב בארץ ובחו"ל: קהילת המחול, חוקרים, יוצרים מתחומי אמנות נוספים, סטודנטים ותלמידים המתעניינים במחול ובנושאים כגון תרבות, מדעי החברה והיסטוריה, ולאוהבי מחול באשר הם.
- כל החומרים ניתנים לעיון באי הספרייה והארכיון הישראלי למחול בבית אריאלה, למעט חומר חסוי (המוגדר לתקופת חיסיון).
- כל העתקה נעשית אך ורק באישור בכתב של המפקיד.
רישום מטא-דטה
רישום המטא-דטה (המידע) על תיקיות המסמכים מאפשר התמצאות בהם, ולכן, כדי שתיקי התיעוד יהיו ברי-חיפוש, יש לרשום את שם ההפקה והשנה.
מיון הקבצים צריך להיות בתיקיות. (מסמכי שיווק בתיקיית שיווק וכו').
המלצות לשמירת חומרים דיגיטליים ו/או פיזיים של המופע:
- תצלומים *(ראו הנחיות מפורטות)
- וידיאו: כל הפורמטים, כל הגרסאות. **(ראו הנחיות מפורטות)
- טקסטים: קטעי עיתונות, וכל טקסט שנכתב על היצירה.
- חולפות: חומרי שיווק ופירסום דיגיטליים, תכניות, דפי ערב, פליירים, מודעות, ניוזלטר
- תיעוד תהליכי יצירה: מחברות עבודה, הכנות לתפאורה, מפרט טכני, צילומי מק״ט, סקיצות תלבושות, חומרי השראה, רשימות קיואים, רשימות מוזיקה לאקו״ם, תצלומי חזרות, וכ׳ו.
- מסמכים: חוזים, תקציב, בקשות תמיכה, הסכמים עם צלמים (ישארו חסויים)
*תצלומים (הנחיות מפורטות)
10-30 תמונות מאושרות לשימוש (על ידי היוצר/ת ועל ידי הצלם).
יש לצרף הסכם חתום עם הצלם על אישור שימוש.
לתמונות המאושרות יתלווה רישום מלא של קרדיטים:
שם היצירה, שם הכוריאוגרפ/ית, קרדיט צלם, רישום שמות הרקדנים בצילום באופן שניתן לזהותם מימין לשמאל, בעברית ובאנגלית, מקום ותאריך.
(הנחיות נוספות- לצורך הדפסה עתידית כדאי לשמור על קבצים באיכות גבוהה)
מומלץ לשמור על 50-100 תצלומים נוספים.
**וידאו (הנחיות מפורטות)
במידת האפשר,
מומלץ צילום מקצועי של המופע המלא ב-2 מצלמות, וצילום נפרד של קטעי סולו.
יש לצרף הסכם חתום עם המפיק על אישור שימוש.
רישום קרדיטים:
קרדיט למפיק, קרדיט לצלם, שם היצירה והכוריאוגרף, רישום מקום ותאריך, רישום הרקדנים המופיעים במופע המצולם.
המלצות נוספות למופעים בהם לתלבושות, תפאורה ואביזרים תפקיד משמעותי
1. צילום תלבושות: מומלץ לצלם כל תלבושת כאשר הרקדן לובש אותה · יש לצלם מלפנים ומאחור, ובמידת הצורך מהצד · הצילום צריך לכלול את כל הגוף כולל כפות רגליים וראש · במידת הצורך – לצלם צילום תקריב (לדוגמא: קשירה מיוחדת) · את הצילומים יש לבצע עם פלאש על גבי המצלמה או בתאורת אור יום מוצלת · לצלם על רקע ניטרלי עד כמה שניתן (קיר לבן) / /לצלם באיכות קובץ של 1 מגה בייט לפחות.
דוגמאות בדים וגזרות מומלץ לשמור עם רישום מזהה מתאים.
2. צילום תפאורה/במה: צילום תפאורה וצילום סגירות במה.
3. צילום אביזרים: מומלץ לצלם מכמה זוויות בהתאם לאובייקט. במידה והאביזר נמצא על רקדן או בשימוש מסוים – יש לצלם אותו על הרקדן באופן שאפשר יהיה להבין את השימוש שלו.
הנחיות נוספות- מומלץ לצלם עם קנה מידה בצילום עצמו (סרגל או מטר) לקבלת פרופורציות ומידע בתוך הצילום לגבי מידות האביזר · צילום על רקע ניטרלי (לבן / אפור 18%) · מומלץ צילום עם פלטת צבעים – color checker.