לאתר להקת מחול בת-שבע English   |

אודות

ב-2014, שנת היובל של בת-שבע, חנכה הלהקה ארכיון שמתעד את פעילותה בחמישים שנות קיומה, ויוצר תשתית לתיעוד ושימור של המחול הישראלי, ולמחקר מחול בכלל. שנת החמישים של בת-שבע היוותה קו תפר, שבו לתוך הווה אינטנסיבי של פעילות ענפה בלהקה, נוספה תודעה של עולם הולך ונעלם – תודעה היסטורית שהינה חלק ממגמה רחבה, ופועל יוצא של תפיסת מחול כאמנות וכרפרנט תרבותי, אשר ספוג ברעיונות חברתיים, פוליטיים וכלכליים ומקיים איתם יחסי השפעה הדדית. במסגרת הקמת הארכיון, נאספו חומרי הלהקה מאז הקמתה ב-1964, נרשמו ועברו דיגיטציה כדי לאפשר גישה לקהל הרחב- סטודנטים, תלמידים וחוקרים מדיסציפלינות מגוונות.

תחום המחקר במחול הוא תחום חדש באקדמיה, אשר הולך ונעשה מרכז לעניין של חוקרים מתחומי הסוציולוגיה והאנתרופולוגיה, חקר גוף, מחקר תרבות ואמנויות במה. התחום הולך ומתרחב במהירות באוניברסיטאות, מכללות ובמרכזי מחול, שיוצרים מרחבים עיוניים ותיאורטיים בזיקה ישירה או עקיפה ליצירות מחול. נסיקת העניין בתחום באה לידי ביטוי בכנסים אקדמיים, הרצאות וימי עיון כמו גם בהוצאת ספרים העוסקים בהבנת המחול וההקשרים התרבותיים המסועפים שלו.

הקמת ארכיון להקת מחול בת-שבע מהדהדת מהלכים מקבילים במרכזי מחול בעולם בהם פועלים צוותי חשיבה העסוקים בשאלות המרכזיות העומדות בפני עולם המחול המבקש לתעד עצמו: איך שומרים על יצירות מחול, איך מארגנים עקבות, עדויות וזיכרונות, איך יוצרים תשתית למחקר אמנותי, שיח תיאורטי ודיון אקדמי.‬‬

המהלכים המרכזיים של פרויקט הקמת ארכיון להקת מחול בת-שבע היו איסוף מירב חומרי התיעוד של הלהקה, שימור דיגיטלי והפקדת האוסף בארכיון הישראלי למחול בבית אריאלה שם ישמר ויונגש לכל המתעניין. חומרי התיעוד כוללים סרטי מחול, סרטים של חזרות והופעות, תצלומים, תכניות, כרזות, ביקורות, קטעי עיתונים ומגזינים, פרוטוקולים של דיונים אמנותיים, מחברות עבודה, תיקי הפקה ובכללם תצלומים של תפאורות, סקיצות של תלבושות, תכניות תאורה, פרטיטורות והקלטות מוסיקליות. מסמכים אדמיניסטרטיביים: מכתבים רשמיים, קבלות על תשלומים, הזמנות עבודה, פרוטוקולים של ישיבות, ועוד.

רוב האיסוף של חומרי התיעוד היה תוצאה של פניות לאנשים פרטיים שהיו קשורים לפעילות הלהקה באמצעות 'קול קורא' ופנייה אישית. כמו כן נערך איסוף ו/או רישום של חומרי תיעוד במוסדות: משרדי הלהקה, ארכיון הסרטים הישראלי בסינמטק ירושלים, ארכיון אמנויות הבמה באוניברסיטת ת"א, ארכיון רשות השידור, ארכיון מרתה גרהם, ארכיון אולפני הרצליה וגבע, ארכיון המדינה, ארכיון הכנסת, וארכיונים של עיתונים בארץ ובעולם. בנוסף להפקדה הפיזית של ארכיון להקת מחול בת-שבע בארכיון הישראלי למחול בבית אריאלה שם הוא שמור ונגיש לקהל, הוחלט להנגיש חלק מהחומרים באתר ייעודי בכפוף לזכויות יוצרים וצנעת הפרט.

אתר הארכיון של הלהקה כולל את רשימת אנשי בת-שבע שלחלקם אף נכתבו קורות חיים מפורטים, רשימת הרפרטואר המלאה כשלכל אחד מהריקודים נבחרו כמה תצלומים מייצגים וכן רשימת הסיורים.
בנוסף הועלתה כמות מרשימה של תצלומים וחומרים למעין בלוג 'מאחורי הקלעים' ובו ייצוג של אירועים שונים מחיי הלהקה שאינם המופעים עצמם: חזרות, סיורים, מסיבות, אירועים חברתיים, ועוד.
ב'תיעוד בע"פ' הועלה הסרט 'הערב הראשון' שהופק לקראת שנת היובל וכן סיפורים של אנשי הלהקה ובהם אנקדוטות של היסטוריה לא רשמית.

אנו מקווים שהאתר יעניק תשתית נרחבת לצפייה, עיון וכתיבה מרובת נרטיבים.


צוות הקמת הארכיון

איריס לנה - מנהלת הפרויקט
חוקרת מחול, מרצה על היבטים עיוניים של המחול, מנהלת פרויקטים, פלטפורמות שיח ופעילה בוועדות ציבוריות בשדה המחול.
בוגרת האקדמיה למוסיקה ומחול בירושלים ובעלת תעודת הוראה (1983). תואר שני מטעם הפקולטה לאמנויות באוניברסיטת ת"א (2006). תלמידת מחקר באוניברסיטת ת"א בנושא ארכיוני מחול דיגיטליים (2016- ).
ניהול פרויקטים בתחום המחול: מנהלת אשכול מחול בפרויקט 'האוסף הלאומי הדיגיטלי: אדריכלות, מחול, עיצוב ותיאטרון' מטעם משרד ירושלים ומורשת ובניהול הספרייה הלאומית, בהובלת להקת מחול בת-שבע ובשיתוף עם הארכיון הישראלי למחול בבית אריאלה ועם מחלקת היודאיקה בספריית אוניברסיטת הרווארד (2016- ) מנהלת פרויקט הקמת ארכיון להקת מחול בת-שבע (2015-2012). פרויקט תיעוד בע"פ של אנשי מחול מראשית המחול בארץ, מנהלת שותפה עם פרופ' רינה גלוק (2012-2009). פסטיבלמחול חדש 2012 בזירה הבינתחומית בירושלים, מנהלת אמנותית שותפה עם מיה חביב.
כוריאוגרפית ומורה בתחום התיאטרון: כוריאוגרפית ומעצבת תנועה בתיאטרון ובעלת פרסים בתחום. מורה לתנועה לשחקנים בבית צבי (2016-2001), ומרכזת מקצועות התנועה בבית הספר (עד 2013).
מרצה בתחום המחול :מרצה למקצועות עיוניים: תולדות המחול בישראל, תולדות המחול וניתוח יצירות במחול העכשווי, באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים (2008- ).
וועדות ציבוריות: חברת וועדה לחשיפה בינלאומית בסוזן דלל (2014- ). חברה במועצת הפיס לתרבות ואמנות (2017-2011) ויו"ר הוועדה לאמנויות הבמה (2017-2015). חברה בוועדה המדעית לתרגום ספרי מחול בראשות גבי אלדור יחד עם רן בראון (2010- ). 
חברת מדור מחול במנהל תרבות (2011-2009).
עורכת סדרת "פוינט למחשבה"- אירועי שיח פקולטטיים בבית הספר למחול בסמינר הקיבוצים (2015- ). מרצה שותפה בקורס אונליין על המחול בישראל יחד עם ד"ר ילי נתיב ורן בראון באוניברסיטת רטגרס ארה"ב DANCE IN ISRAEL: Body, Ideology and Culture (2016- ), עורכת סדרות הרצאות פתוחות לציבור על נושאים בתחום המחול.

הגר ציגלר – עוזרת מחקר
הגר ציגלר, בוגרת תואר ראשון במחלקה לצילום ב״בצלאל״ (2006) ותואר שני במחלקה לצילום ומדיה בCalifornia Institute of the Arts, לוס אנג׳לס, קליפורניה (2017).
הציגה בתערוכות יחיד בגלריה Pracownia Portretu ,לודז׳, פולין (2019), גלריה קו 16, תל אביב (2018), גלריה נולובז, תל אביב (2018), גלריית AJU, לוס אנג׳לס, קליפורניה (2017) ועוד. פרסמה 2 ספרי אמן: ״חנה״ בהוצאת שטרנטהל ו"Faded but Not Forgotten״ בהוצאה עצמית בתמיכת WORD: Bruce Geller Memorial Prize, השתתפה בתערוכות קבוצתיות בגלריות ומוזיאונים בארץ ובעולם וכן השתתפה בתכניות הרזידנסי של מוזיאון POLIN בורשה, פולין, בתכנית Greatmore Studios בקייפטאון, דרום אפריקה ובתכניות Asylum Arts בלוס אנג׳לס וניו יורק.
ציגלר עובדת בהקשר רחב של ארכיונים ואוספים, ופועלת דרך מיון וארגון מחדש של חומרים ומידע. עבודתה עוסקת בזיכרון אישי והיסטורי, ודרך חיבורים בין צילומים ואובייקטים אישיים ואנונימיים חוקרת את מעשה האיסוף ותפקידם בתוך הארכיון כזיכרון תרבותי.
החל ב-2018, מנהלת ציגלר את ארכיון הוידיאו ואוסף עזרא אוריון במרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית בחולון. כמו כן, ריכזה את המחקר בפרויקט הקמת ארכיון להקת בת-שבע (2015-2012) ועבדה עם אמנים ואוצרים בארץ ובחו״ל במחקר, הוראה וניהול ארכיונים פרטיים.

להקת בת-שבע 1964. צילום: דוד אולמר