לאתר להקת מחול בת-שבע English   |

אנשים

א
/
ב
/
ג
/
ד
/
ה
/
ו
/
ז
/
ח
/
ט
/
י
/
כ
/
ל
/
מ
/
נ
/
ס
/
ע
/
פ
/
צ
/
ק
/
ר
/
ש
/
ת
/

בת-שבע דה רוטשילד

בת-שבע דה רוטשילד (1999-1914)


בת-שבע דה רוטשילד נולדה ב-1914 בלונדון והתחנכה בפריז. בתם של הברון והברונית אדוארד ואליס דה רוטשילד ונינתו של ג'יימס מאיר רוטשילד.  אביה ניהל את בנק המשפחה בצרפת עם בן-דודו, רוברט דה רוטשילד. בשנות ה-30 למדה ביולוגיה בסורבון ועבדה במכון פסטר בפריז. ב-1940, ערב פלישתם של הנאצים לצרפת, היגרה עם משפחתה לניו-יורק ולמדה מדעים באוניברסיטת קולומביה. לאחר מכן התגייסה בניו-יורק לצבא צרפת החופשית. היא הוצבה בלונדון, נשלחה עם כוחות הלחימה לנורמנדי והשתתפה בשחרורה של העיר פריז, שבה נשארה לשרת כמתאמת בין צבאות צרפת וארצות הברית. בתום המלחמה שבה לארצות הברית.
בניו-יורק החלה ללמוד מחול אצל מרתה גרהם, והפכה לפטרונית להקתה, מימנה את פעילות הלהקה, את צילום ריקודיה לצורך תיעוד וכן רכשה עבור הלהקה משכן קבע בניו-יורק. כמו כן תמכה במלחינים וברקדנים צעירים. ב-1951 ביקרה לראשונה בישראל. ב-1956 הצטרפה ללהקת מרתה גרהם בסיורה למזרח הרחוק, סיור שהיה אמור להסתיים באיראן, אך בתמיכתה של דה רוטשילד המשיך הסיור להופעה גם בישראל: הייתה זו ההופעה הראשונה של הלהקה בארץ ונקודת מפנה בהתפתחות המחול הישראלי. בהמשך ארגנה שני סיורים נוספים של להקת המחול של גרהם לישראל.
לאחר מבצע קדש, בסוף שנת 1956, השתקעה דה רוטשילד בישראל. היא הקימה את קרן בת-שבע דה רוטשילד לאמנות ולמדע, ובכספי הקרן הקימה את חברת בת-שבע לאמנויות, שתמכה בעיקר באמנים אתניים באמצעות חברת משכית וייסדה את האגודה למוזיקה קאמרית ואת האנסמבל הקאמרי. כן פעלה לקידום התרבות בישראל בדוגמת תמיכה בהקלטות מוזיקה ישראלית ותרגום ספרות קלאסית לעברית. בשנים אלו שימרה את קשריה עם להקת מרתה גרהם וארגנה קורסים למחול בארץ בהנחייתה של גרהם וכן בהנחייתו של הכוריאוגרף אנטוני טיודור. זאת ועוד, דה רוטשילד מימנה מלגות לימודים לרקדנים מצטיינים בבית הספר של מרתה גרהם בניו-יורק.
ב-1963 יזמה את הקמתה של להקת מחול ישראלית חדשה והזמינה את גרהם לשמש יועצת אמנותית בלהקה. ב-1964, עם הקמת הלהקה ולאורך 11 שנות קיומה הראשונות, שימשה ראשת הנהלת הלהקה ופטרוניתה. ב-1968 ייסדה את בית הספר למחול בת-דור בניהולה של ג'נט אורדמן ומאוחר יותר גם את להקת בת-דור. דה רוטשילד אף הקימה מתחם ללהקה זו, באיכות חסרת תקדים בארץ, בבניין לונדון מיניסטור שבתל-אביב. ב-1975, לאחר שלא התממשה תכניתה לאחד את שתי הלהקות, הפסיקה את תמיכתה בלהקת בת-שבע.
הברונית רוטשילד קיבלה לאורך חייה פרסים רבים כהוקרה על פועלה, ובהם פרס ישראל לשנת 1989 בעבור תרומתה המיוחדת לחברה ולמדינה.


הברונית דה רוטשילד נפטרה ב-1999.